Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 620 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 621 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 622 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 623 Warning: Illegal string offset 'relative' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectBrowser' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'detectDebug' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 626 Warning: Illegal string offset 'pathOnly' in /home/adamcli/domains/zatrzymujeczas.pl/public_html/libraries/cms/html/html.php on line 629

Nickt.pl - turysta niekonwencjonalny

Turystyka niekonwencjonalna w kopalni Podgórze w Kowarach. Autor zdjęcia: Przemysław Woźnica Turystyka niekonwencjonalna w kopalni Podgórze w Kowarach. Autor zdjęcia: Przemysław Woźnica
12 Mar
2014

W drugim odcinku warsztatów moim rozmówcą będzie Przemysław Woźnica - projektant graficzny, fotograf, podróżnik, autor bloga o turystyce niekonwencjonalnej nickt.pl.

Z Przemkiem poznałem się w styczniu 2013 roku. Napisał do mnie, ponieważ chciał zacząć zamieszczać swoje zdjęcia Wikipedii i od tamtej pory ilustruje hasła posługując się pseudonimem Ptaqe. W lipcu 2013 mieliśmy natomiast okazję spotkać się osobiście podczas Wikiekspedycji na Dolnym Śląsku.

Przemek o swojej fotograficznej historii mówi tak:

Zacząłem fotografować w 1991 roku, wtedy dostałem pierwszy aparat Вилия. Pierwszą użytą kliszą była kolorowa ORWO NC21, a pierwsze zdjęcia robiłem tym sprzętem w Gdańsku. Rok 1998 to czas pierwszej lustrzanki, Zenita. Dostałem go z powodu, że w liceum plastycznym, do którego chodziłem, był przedmiot fotografia. W sumie miałem trzy Zenity i wszystkie trzy rozwaliłem (upadek, wypadek oraz awaria migawki). Rok 2001 to czas pierwszej cyfrówki. Aparat ze względu na niewielkie rozmary budził uśmiechy politowania, bo przecież jak można robić zdjęć czymś, w czym nie zmieściłaby się klisza? Aparacik pozwalał zrobić 26 zdjeć w rozdzielczości 600x800px. Latem 2003 przyszedł czas na kompaktowego Pentagrama 3 mpx. Po nim były inne kompakty: Nikon, Kodak (Kodaka wspominam najlepiej), Fuji i Canon (to ostatni kompakt jaki kupiłem, używam do tej pory). W 2013 kupiłem cyfrową lustrzankę Canon 6D. Mogę nim robic dotychczas nieosiągalne zdjęcia w warunkach słabego oświetlenia, najczęściej bez statywu, na którego użycie nie mam czasu. We wszystkich innych warunkach i przy korzystaniu z pojazdów innych niż samochód, świetnie sprawdza się kompaktowy Canon wyposażony w pełni manualny tryb ekspozycji.

Kamienna Góra, podziemia Arado. Aparat Canon 6D z obiektywem Canon 24 f/1.4. Autor: Przemysław Woznica / nickt.pl.Kamienna Góra, podziemia Arado. Aparat Canon 6D z obiektywem Canon 24 f/1.4. Autor: Przemysław Woznica / nickt.pl.

Nazwa nickt powstała, gdy zakładałem pierwsze konto na flog.pl. Ponieważ musiałem wpisać nick, a to słowo było zajęte, wpisałem "nickt" i tak zostało. To był chyba 2010 rok. Niestety albo stety, nie odnalazłem sie w tym środowisku wzajemnej adoracji i konto zostało zawieszone z powodu zbyt ostrych, a czasem wulgarnych wypowiedzi. W październiku 2012 założyłem nicckt.blogspot.com (przez 2 "c", ponieważ login był zajęty). Podpiąłem go pod własną domenę nickt.pl i wrzucałem zdjęcia z różnych wycieczek. Początkowo miał to być własny fotopamiętnik, wiec nie dodawałem opisów, ale w miarę wzrostu odwiedzin pisałem coraz więcej. Pierwszy materiał na blogspocie to Śnieżnik, z 23 października 2012. Na początku zdjęcia nie miały walorów krajoznawczych, a jak widać była to bardziej zabawa kadrem. Z czasem zrezygnowałem z zabawy w kreatywność na rzecz zwykłej dokumentacji. W maju 2013 przeszedłem na własny hosting i blog na Wordpressie. Po liftingu wizualnym pod koniec 2013 strona uzyskała obecny wygląd. Z początkiem 2014 roku powstał równiez dział testy, a niedługo później wprowadziłem wersję angielską i niemiecką. Docelowo miałem w planie jeszcze francuską i rosyjską. Utworzyłem też stronę nickt.pl na Facebooku. Fotograficznie udzielam się także na blogu kaszlakiem.pl.

Przemek jest fotografem ze znacznie dłuższym stażem i większym doświadczeniem niż ja. Ma jasną wizję tego, jak powinny wyglądać jego zdjęcia. W związku z tym obróbka jego zdjęć była raczej subtelna, tak by wydobyć pewne niuanse, ale nie ingerować w artystyczny wydźwięk zdjęcia. Każda fotografia została umieszczona w dwóch wersjach - obrobiona jest widoczna od razu, a oryginał pojawia się po najechaniu na zdjęcie myszką.

Po obróbce Po obróbce
Lokomotywa na moście nad jeziorem Pilchowickim, linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski, analogowy Zenit 12 XP, obiektywem prawdopodobnie 58/2. Autor: Przemysław Woźnica / nickt.pl.

Na blogu Przemka można znaleźć następujące informacje opisujące powyższe zdjęcie: Most kolejowy na linii 283 nad Jeziorem Pilchowickim ma długość 135 metrów, a położone na nim torowisko znajduje się 40 metrów nad dnem zbiornika. Most ten należy do najwyższych w Polsce. Jest nadal eksploatowany w ruchu osobowym (szynobus), ale stan techniczny, a dokładniej odeskowanie i oporęczowanie pozostawiają wiele do życzenia. (Wiadomość z ostatniej chwili - kilka dni temu byłem na moście, dechy uzupełnione i wymienione.)

Przemek: To jedna z fotografii, która najbardziej zyskała na obróbce. Pewnie dlatego, że to to surowy skan kliszy negatywowej z roku 2003 z analogowego aparatu Zenit 12 XP. Zdjęcie wykonałem podczas dokumentacji fotograficznej elektrowni wodnej w Pilchowicach. Studiowałem wtedy na Politechnice Łódzkiej i zbierałem materiały do pracy pt. “Odnawialne źródła energii” z przedmiotu ochrona środowiska. Fotka powstała przy okazji, akurat byłem koło mostu, kiedy usłyszałem nadjeżdżający pociąg.

Nie wiedziałem wcześniej, że to zdjęcie wykonane klasyczną lustrzanką, ale miałem takie podejrzenia - naprowadziły mnie na to trzy rzeczy:

  • charakterystyczny kontrast i odwzorowanie jasnych partii obrazu
  • żółta rysa po prawej stronie
  • dwa “kłaczki”, które prawdopodobnie przykleiły się do kliszy podczas skanowania.

Na tej fotografii podoba mi się świetne uchwycenie chwili i technika wykonania, która dobrze współgra z lokomotywą i starym mostem. Obróbka była subtelna - zwiększyłem trochę lokalny kontrast (ang. Clarity - jedno z moich ulubionych narzędzi w Lightroomie ;)) zmniejszając jednocześnie kontrast ogólny, żeby zachować "analogowość" zdjęcia. Podciągnąłem też nieco intensywność koloru (ang. Vibrance) i delikatnie skorygowałem temperaturę barwową (-4 w kierunku niebieskiego i +6 w kierunku magenty).

Po obróbce Po obróbce
Droga z drzewami między Nowym Miastem a Frydlant. Aparat Canon 6D. Autor: Przemysław Woźnica / Nickt.pl.

Przemek: Jechałem tego dnia do Czech, to droga międzu Nowym Miastem a Frydlant. Patrzę, że chmury wyglądają całkiem ładnie, więc sięgam po aparat i wykonuję “strzał” nie patrząc na ustawienia, ani nawet w wizjer - tak zwany “strzał z biodra”, a w zasadzie “z barku”. ;) Fota jest bez obróbki, bo dokładnie oddała światło, jakie tam zastałem. “Kręcenie” poprawiłoby odbiór zdjecia, ale byłoby ono nieprawdziwe.

To pierwsze zdjęcie, w którym ujawniły się nasze różne spojrzenia na fotografię. Ja zwróciłem uwagę na drogę i drzewa, wydawały mi się nieco za ciemne i pozbawione kontrastu, więc je trochę “wyciągnąłem”, jednocześnie podjaśniając też niebo. Podczas naszej rozmowy okazało się, że przesadziłem z tym “trochę” - czasem jestem tak zafascynowany dokonanymi zmianami, że przestaję je dostrzegać w kontekście całego zdjęcia. ;) Dokonałem więc radykalnego zmniejszenia wartości wszystkich korekt, a przede wszystkim ekspozycji. Ostateczne subtelne zmiany objęły: wyprostowanie zdjęcia (“leciało” trochę w prawo, efekt “strzału z biodra”), ocieplenie barw, lekkie zwiększenie kontrastu i rozjaśnienie drogi. Obmalowałem też pędzelkiem korekcyjnym drzewo na pierwszym planie, by dodać mu nieco kontrastu.

Po obróbce Po obróbce
Hutnik w Leśnej Hucie w Szklarskiej Porębie. Canon 6D, obiektyw Canon 24/1.4. czas naświetlania: 1/1250s, przysłona f/1.4, ISO 2500. Autor: Przemysław Woznica / nickt.pl.

Przemek: Powyższe zdjęcie przedstawia hutnika w Leśnej Hucie, który akurat robił małe figurki słoni. Byłem tam w styczniu 2014. Obecnie to jedyna huta szkła w Szklarskiej Porębie. Jest przystosowana do prezentowania, w jaki sposób wykonuje się ozdoby i przedmioty użytkowe ze szkła. W odróżnieniu od huty Julia w Piechowicach, Leśna huta jest bardzo malutka, ale można się tu lepiej zapoznać z pracą hutników.

Bardzo podoba mi się klimat tego zdjęcia - dobry kadr, świetnie wykorzystana głębia ostrości i kolor rozgrzanego szkła komponujący się z ubraniem hutnika. Na blogu można znaleźć też fotografię, na której ostrość została ustawiona na twarzy, ale jej klimat jest zupełnie inny.

 Zdjęcie zostało wykonana jasnym obiektywem stałoogniskowym Canon 24/1.4. Przemek fotografuje zwykle korzystając z trybu priorytetu przysłony (Av), w którym fotograf decyduje o wartości przysłony, a aparat dobiera tak czas otwarcia migawki, by zdjęcie zostało prawidłowo naświetlone. Ponieważ we wnętrzu było ciemno, Przemek zdecydował się maksymalnie otworzyć przysłonę do wartości f/1.4. To sprawiło, że to przetwornika dotarło więcej światła, a jednocześnie pozwoliło wyeksponować temat zdjęcia dzięki zmniejszeniu głębi ostrości i ładnemu zamazaniu tła.

Ja robiąc zdjęcia w trakcie podróży również najczęściej korzystam z trybu priorytetu przysłony z dwóch powodów:

  • Pozwala mi to korzystać z wartości przysłony, przy której obiektyw odznacza się największa rozdzielczością (więcej o zależności rozdzielczości obiektywu od przysłony na stronie fotoporadnik.pl).
  • Jeśli chcę robić zdjęcia “z ręki” w ciemnym wnętrzu, wystarczy jednym ruchem pokrętła zmniejszyć wartość przysłony do np. f/2.8 - na matrycę aparatu pada wtedy więcej światła, a czas naświetlania ulega skóceniu.

Jednocześnie używam automatycznego ustawiania czułości ISO - aparat ustawia ją na najniższym możliwym poziomie, dbając jednocześnie o odpowiednio krótki czas naświetlania, by zdjęcie nie wyszło poruszone. Wcześniej zdarzało mi się, że np. po wyjściu z ciemnego kościoła zapominałem zmniejszyś czułość ISO i robiłem zdjęcia na zewnątrz przy wartości np. 1600. Zautomatyzowanie ISO zdejmuje mi z głowy konieczność dbania o to ustawienie i pozwala na podniesienie jakości zdjęć.

 Wracając do zdjęcia Przemka - to pierwszy plik, który zawierał dane EXIF, opisujące parametry ekspozycji (wcześniejsze zostały ściągnięte z Facebooka, który kasuje te dane). Dzięki temu podejrzałem, że fotografię wykonano przy ręcznie ustawionej czułości ISO 2500 i czasie naświetlania 1/1000s. Canon 6D to aparat pełnoklatkowy, który cechuje się bardzo dobrą jakością zdjęć nawet przy tak wysokim ISO, jednak w tym wypadku spokojnie można było użyć znacznie niższej czułości. Właśnie w takich przydkach przydaje się Auto ISO. Obiekty na zdjęciu nie poruszały się zbyt szybko, więc aparat mógłby ustawić dłuższy czas naświetlania, powiedzmy 1/125s, redukując przy tym wartość czułości ISO do 320.

Zdjęcie zostało wykonane poprawnie, więc obróbka była minimalna - jedynie delikatnie zwiększyłem ekspozycję i kontrast lokalny.

Po obróbce Po obróbce
Szklane kulki w hutniczym piecu, Canon 6D z obiektywem Canon 24-105/4. Autor: Przemysław Woznica / nickt.pl.

Przemek: To kolejne zdjęcie z Leśnej Huty, tym razem widzimy szklane kulki w piecu hutniczym. Ze względu na wysoką temperaturę w musiałem użyć “dłuższego” obiektywu Canon 24-105 f/4. Poza zmianą obiektywu nie ruszałem pozostałych parametrów - dopóki zdjęcie wygląda tak, jak chcę, nie zwracam uwagi na ustawienia, zaczynam wnikać dopiero gdy coś nie wychodzi.

Ta fotka wygląda jak ilustracja z jakiegoś profesjonalnego katalogu. Ciekawe obiekty, świetne światło i dobrze dobrany kadr. Tu także niewiele było do zrobienia - ociepliłem nieco zdjęcie, rozjaśniłem światła i zwiększyłem kontrast lokalny, jednak łatwo zauważyć, że taka subtelna zmiana wyraźnie poprawia odbiór zdjęcia.

Po obróbce Po obróbce
Wieża w Siedlęcinie, Canon 6D, obiektyw Canon 24-105 f/4L. Czas naświetlania: 1/1000s, czułość ISO: 500. Autor: Przemek Woznica / nickt.pl.

Przemek: Przedstawiona na zdjęciu średniowieczna wieża mieszkalna w Siedlęcinie jest najlepiej zachowanym tego typu obiektem w Polsce. Najcenniejszym elementem są malowidła ścienne, przedstawiające legendę o rycerzu króla Artura, sir Lancelocie z Jeziora (podobno jedyne na świecie, które przetrwały do czasów obecnych) oraz najstarsze freski w Polsce o tematyce świeckiej. Ciekawostką jest, że do niedawna wieża nie była otoczona jakąkolwiek opieką. Była budowlą ogólnodostępną i każdy mógł do niej wchodzić bez żadnych ograniczeń. Od 2001 roku jest własnością fundacji Zamek Chudów opiekującej się zabytkami.

Na zdjęciu widać mocne przyciemnienie nieba wynikające z zastosowania filtra polaryzacyjnego. Postanowiłem je nieco rozjaśnić i przykadrować górę, bo przestrzeń pozbawiona chmur wydawała mi się nieciekawa. Wyciągnąłem też nieco szczegółów z cieni budynku i ociepliłem je. Ingerencja w zdjęcie okazała się za duża i nie przypadła Przemkowi do gustu. Zaczernienie nieba filtrem polaryzacyjnym wykorzystał jako środek artystyczny, a zdjęcie po obróbce uznał za nieco zbyt komiksowe. Przy drugim podejściu ograniczyłem się więc tylko do nieznacznej korekty kontrastu i skorygowałem nieco perspektywę. W tym wypadku po prostu oryginalne zdjęcie jest dokładnie takie, jakie autor chciał osiągnąć i niewiele dało się tu ugrać.

Po obróbce Po obróbce
Kuter rybacki na plaży aparat w Stegnie, Nikon D3000. Wersja po obróbce.

Przemek: Ten kuter to najciekawsze, co zobaczyłem, mając dosłownie minutę na plaży w Stegnie. Zdjęcie jest kiepskie technicznie, ale robiłem ja “na szybko”, w trybie automatycznym, nie swoim aparatem i nie miałem czasu na obróbkę. Jedyne, co jest w tym zdjeciu świadome, to kadr. Balans bieli był zły, widać jakieś smieci, ale nie wstydzę się tego, że zdarza mi się robić kiepskie zdjęcia.

Wybrałem to zdjęcie po pierwsze dlatego, że mi się podoba, a po drugie - jest na nim kilka rzeczy, na których można pokazać obróbkę:

  • Musiałem dość radykalnie ocieplić zdjęcie, by przywrócić naturalny balans bieli. Skorzystałem z narzędzia Lightrooma, którym wskazuje się obszar o neutralnej barwie - w tym przypadku była to kabina kutra. Jednocześnie dla zachowania jasności musiałem obniżyć ekspozycję o 1,3 EV. Ponieważ do dyspozycji miałem tylko zdjęcie zapisane w formacie JPG, nie udało się odzyskać naturalnych barw zachodu słońca. Górną część nieba, na której pojawił się zielonkawy odcień, podkolorowałem na niebiesko korzystając z filtra gradientowego. (W takich sytuacjach przydaje się zapis zdjęć w formacie RAW - polecam artykuł “JPEG czy RAW” na blogu Marka Waśkiela).
  • Kolejna kwestia to pozbycie się “śmieci” w lewym górnym rogu zdjęcia. Są to prawdopodobnie paproszki, które osadziły się na matrycy aparatu, stają się tym badziej widzoczne na zdjęciu, im bardziej przymkniemy przysłonę. (Plik nie zawiera danych EXIF, ale przypuszczam, że obiektyw był przymknięty do co najmniej f/8.) Do ich zlikwidowania użyłem narzędzia Spot Removal, którym pieczołowicie oznaczyłem 37 plamek. Pozostałe mniejsze paproszki zlikwidowałem przy pomocy filtra gradientowego, w którym ustawiłem parametr Sharpness na -52.
  • Obrysowałem kurter pędzlem korygującym i dodałem trochę kontrastu.
  • Na koniec zwiększyłem nieco kontrast lokalny i nasycenie.
Po obróbce Po obróbce
Sztolnia pirytu w Szklarskiej porębie. Canon 6D z obiektywem Canon 24 f/1.4 czas naświetlania 1/320s, przysłona f/1.4, czułość ISO 4000. Autor: Przemysław Woznica / nickt.pl.

Przemek: To zdjęcie zrobiłem w sztolni pirytu w Szklarskiej Porębie. Chciałem pokazać, że mimo niewielkich odległosci na jakie wchodzi sie tam pod ziemię, tracimy zasięg, jak w kazdej innej kopalni.

To ostatnie zdjęcie, które omówiliśmy podczas naszej rozmowy. Podoba mi się światło i pomysł na kadr - to dobra fotka na baner bloga o turystyte niekonwencjonalnej. ;) To kolejne bardzo dobrze wykonane zdjęcie, więc ograniczyłem się tylko do podciągnięcia kontrastu na wyświetlaczu telefonu i lekkiego rozjaśnienia cieni. I jeszcze kwestia techniczna - w kopalni było bardzo ciemno, więc Przemek ustawił czułość ISO na wysoką wartość wynoszącą 4000. Jednak w przypadku tego zdjęcia czas naświetlania został ustawiony przez aparat na 1/320s. Pełnoklatkowy aparat radzi sobie z taką czułością bardzo dobrze, ale stosując funkcję Auto ISO możnaby ją spokojnie obniżyć czas naświetlania do 1/40s przy czułości ISO 500.

Podsumowując - obróbka zdjęć to kwestia gustu - jedni wolą bardziej, inni wcale. Doświadczeni fotografowie są w stanie tak dobrać kadr i parametry ekspozycji, by otrzymać świetne zdjęcie prosto z “puszki”. Mniej doświadczeni najpierw robią zdjęcie, a potem na komputerze próbują poprawić to, co umknęło ich uwadze w momencie wciśnięcia spustu migawki. Widzę po sobie, że im więcej uwagi poświęcam przygotowaniom do zrobienia zdjęcia, tym mniej czasu tracę potem na jego obróbkę. Jest to widoczne zwłaszcza przy fotografii portretowej, gdzie usunięcie w programie graficznym niesfornego kosmyka włosów czy “śmieci” w kadrze zajmuje znacznie więcej czasu niż skorygowanie tego w trakcie sesji. W tym odcinku miałem do czynienia ze zdjęciami doświadczonego fotografa, więc obróbka była kosmetyczna - po prostu więcej nie trzeba było, by zdjęcia wyglądały profesjonalnie. Warto też wspomnieć, że do dyspozycji miałem tylko pliki JPG o rozdzielczości około 1000 pikseli na dłuższej krawędzi, a mimo to udało się sporo z nich wyciągnąć.

Dzisiejszy tekst zakończę cytatem z książki “Czekając na światło” Davida Notona:

“Wiara, że wystarczy znaleźć się w jakimś niezwykłym miejscu, a wspaniałe zdjęcia będą tam czekać, by je pstryknąć, to częsty błąd w myśleniu. Moje fotografie zostały zrobione, a nie znalezione. Są produktem koncepcji, wizją zmienioną w rzeczywistość dzięki uporowi i doskonałem znajomości technik fotograficznych. To jest ten zgrzyt - różnica pomiędzy pstrykaniem i tworzeniem zdjęć.”

Ja czuję, że wreszcie po 4 latach fotografowania zaczynam przechodzić od pstrykania do świadmego robienia zdjęć. Często jeszcze brakuje mi tej umiejętności wyobrażenia sobie  zdjęcia przed jego zrobieniem, ale oglądanie prac mistrzów i każda rozmowa z bardziej doświadczonym fotografem mnie do tego przybliża.

A jak to wygląda u Was - pstrykacie, czy tworzycie zdjęcia? Co Was inspiruje do bardziej świadomego fotografowania? Zapraszam do wpisywania komentarzy. :)

PS. Zachęcam do odwiedzenia bloga Przemka Woźnicy, traktującego o turystyce niekonwencjonalnej: http://nickt.pl oraz jego strony na Facebooku: https://www.facebook.com/nicktPL?fref=ts.
PS2. Kto jest chętny do rozmowy w kolejnym odcinku? ;)

Zapisz się na newsletter, a otrzymasz za darmo ebook "10 sposobów na robienie lepszych zdjęć".
Please wait

Reklama