Warsztat z Dawidem

Warsztat z Dawidem
07 Lut
2014

Witam Was w pierwszym odcinku warsztatów obróbki zdjęć. W tym cyklu będę prezentował zdjęcia moich znajomych i pokazywał, w jaki sposób można nadać im bardziej profesjonalny wygląd.

Dzisiaj moim rozmówcą będzie Dawid Skalec, który o sobie mówi tak:

Od 12 lat mieszkam we Włoszech. Od prawie 5 lat zajmuję się redagowaniem włoskiej Wikipedii, wykonałem tam w sumie 38 tysięcy edycji. W polskiej Wikipedii działam od ponad 2 lat i w tym czasie wprowadziłem ok. tysiąca zmian. Jestem informatykiem, a moje hobby to fotografia. Dwa lata temu spodobał mi się pomysł Adama na współpracę z firmą Sony - wypożyczany sprzęt wykorzystywał do robienia zdjęć podczas projektów związanych z Wikipedią. Zdecydowałem się wziąć przykład od niego i w lecie 2013 skontaktowałem się z firmą Panasonic Italia, która wypożyczyła mi na parę miesięcy aparat cyfrowy Lumix DMC-FZ100. Wykonywane nim zdjęcia wykorzystałem do ilustrowania artykułów w Wikipedii.

Jak poznaliśmy się z Dawidem? Otóż 15. stycznia wziąłem udział w programie "Zapraszamy na Kawę" w TVP Regionalnej, gdzie zostałem zaproszony z okazji 13 urodzin Wikipedii. Dawid obejrzał ten program, a następnie napisał do mnie i poprosił o przejrzenie jego zdjęć. Umówiliśmy się na spotkanie, podczas którego przedyskutowaliśmy 6 jego najlepszych fotografii. Poniżej znajdziecie zapis naszej rozmowy. (Uwaga! Fotografie umieszczone w tekście mają dwie wersje: po obróbce - widoczną od razu i oryginalną - ukazuje się po chwilowym przytrzymaniu kursora myszki na zdjęciu.)

Dawid1-Basilica-di-San-Pietro-in-Vaticano-12-edCzas ekspozycji: 1/60 s, przysłona f/3,4, ISO 500, aparat Panasonic Lumix DMC-FZ100. Autor zdjęcia: Dawid Skalec, licencja CC BY-SA 3.0. Wersja po obróbce.

Dawid: To zdjęcie zostało zrobione 5 grudnia 2013 ok. godziny 17 ma moście Umberto I w Rzymie. Jest na nim widoczny most Sant’Angelo i bazylika św. Piotra w Watykanie. Fotografowałem w trybie automatycznym, bo akurat kończyła się wycieczka i musiałem biec do autobusu.

Omówmy teraz to zdjęcie. Oto, co mi się w nim podoba:

  • Dobór parametrów ekspozycji - zdjęcie zrobione ciemniej, niż było w rzeczywistości, widać raczej obrysy budynków niż ich fakturę. To technika często wykorzystywana przy wschodach i zachodach, kiedy słońce zbyt słabo oświetla budynki, by otrzymać jednocześnie "nieprzepalone" niebo i wyraźny pierwszy plan.
  • Dobrze dobrany balans bieli - bardzo ciepły.
  • Interesujące odbicie w wodzie
  • Ptaszki na niebie

Co poprawiłem:

  • Zdjęcie było minimalnie krzywe, "leciało" w prawą stronę - widać to np. na odbiciach świateł w wodzie, które powinny być pionowe.
  • Po lewej stronie zdjęcia było trochę za dużo pustej przestrzeni - przykadrowałem.
  • Podciągnąłem trochę kontrast zdjęcia

Obecnie wiele aparatów jest wyposażonych w program tematyczny przeznaczony do fotografowania zachodów słońca. Lampa błyskowa zostaje wtedy wyłączona, a parametry obrazu (kontrast, nasycenie kolorów, balans bieli) mają wartości, które podkreślą ciepłą kolorystykę ostatnich chwil dnia. Ze względu na małą ilość światła producenci sprzętu zalecają użycie statywu, by uniknąć poruszenia zdjęcia. Jak widać powyżej, można je wykonać także z ręki, choć ze względu na wysokie ISO na zdjęciu pojawił się cyfrowy szum.

Osobiście nie mam nic przeciwko trybom automatycznym - jeśli nie czujesz się zbyt pewnie ze swoim aparatem albo zwyczajnie nie masz czasu na ustawianie parametrów, lepiej zrobić zdjęcie "w automacie" niż nie zrobić go wcale. ;) Załóżmy jednak, że masz czas i chcesz sfotografować tą scenę świadomie.  Ze względu na dużą rozpiętość tonalną fotografowanej sceny musisz podjąć decyzję, która część kadru ma być dobrze naświetlona. Zdjęcie o parametrach ekspozycji, które zachowają szczegóły na pierwszym planie (poprawnie oświetlone budynki), zupełnie nie odda nastroju chwili - w tym wypadku zależy nam przede wszystkim na ładnym wyglądzie nieba. Powinieneś więc ustawić parametry ekspozycji dokonując pomiaru światła punktowo na fragmencie nieba tuż obok słońca. W ten sposób uzyskasz ujęcie, na którym pierwszy plan będzie pozbawiony szczegółów i stworzy efektowną sylwetkę na tle dobrze naświetlonego nieba rozpromienionego zachodzącym słońcem. Jest też sposób dla leniuchów - można skorzystać z trybu LiveView i ujemnej kompensacji ekspozycji, ustawiając ją tak, by obraz widziany na ekranie aparatu był zadowalający. ;) Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o fotografowaniu zachodów słońca, polecam artykuł Łukasza Kacperczyka w portalu Szeroki Kadr.

Dawid2-Aereo-passeggeri-in-volo-visto-dalla-Terra-edCzas ekspozycji: 1/250s, przysłona f/5,2, ISO 100, aparat Panasonic Lumix DMC-FZ100. Autor zdjęcia: Dawid Skalec, licencja CC BY-SA 3.0. Wersja po obróbce.

Dawid: Ta fotografia przedstawia samolot Boeing 747 linii British Airways wraz ze smugami kondensacyjnymi. Zdjęcie zrobione na spacerze 31 października o godz. 16 aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ100. Samolot był bardzo wysoko, więc korzystałem z maksymalnego zoomu.

Oto, co mi się podoba w tym zdjęciu:

  • Interesujące ujęcie obiektu
  • Fajne kolory
  • Dobrze dobrany czas naświetlania - mimo maksymalnego zoomu samolot nie jest zamazany.

Co zmieniłem:

  • Wokół samolotu było trochę za dużo pustej przestrzeni - usunąłem ją, umieszczając temat w mocnym punkcie zdjęcia.
  • Obróciłem fotografię o ok. 35 stopni w lewo, zmieniając linie dymu z poziomych na skośne.
  • Zwiększyłem nieco kontrast.
  • Zaakcentowałem samolot stosując lekką winietę, czyli ściemniając obrzeża zdjęcia

Aparat Dawida dysponuje 24 krotnym zoomem i matrycą o wielkości 1/2,5 cala. Przy maksymalnym powiększeniu ekwiwalent ogniskowej dla lustrzanek z matrycą APS-C wynosi 400 mm (lub odpowiednio 600 mm dla aparatów z pełną klatką). (Jeśli interesują Cię kwestie dotyczące porównywania kątów widzenia różnych matryc dla konkretnych "szkieł", polecam artykuł Obiektywnie o szkłach, cz. 2. – przeliczanie ogniskowych obiektywów w portalu spidersweb.pl.) Do dyspozycji jest jeszcze zoom cyfrowy, który daje dodatkowe 100% powiększenia, ale przy takiej ogniskowej bardzo trudno utrzymać stabilnie aparat i jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że zdjęcie wyjdzie rozmazane. Dobrze więc, że Dawid ograniczył się do zoomu optycznego, bo dodatkowe powiększenie można było uzyskać podczas obróbki na komputerze.

Dawid3-Rezerwat-przyrody-Ostra-Gora-1-edCzas ekspozycji 1/30s, przysłona f/3,5, ISO 400, aparat Nikon Coolpix S3300. Autor zdjęcia: Dawid Skalec, licencja CC BY-SA 3.0. Wersja po obróbce.

Dawid: Kolejne zdjęcie zrobiłem na spacerze po rezerwacie przyrody Ostra Góra. Na zdjęciu widoczne jest najstarsze drzewo liczące ok. 400 lat. Zdjęcie zrobione na spacerze 5 sierpnia o godz. 12 aparatem Nikon Coolpix S3300.

Co mi się podoba w tym zdjęciu:

  • Fajny temat - samotne stare i wielkie drzewo na tle dużo mniejszych
  • perspektywa jest fajna, nadaje drzewu monumentalności - wygląda trochę jak entowie z "Władcy pierścieni" ;)

Co zmieniłem:

  • Przyciemniłem nieco tło.
  • Zwiększyłem wyrazistość drzewa na pierwszym planie.
  • Skorygowałem perspektywę - wyprostowałem nieco drzewa na drugim planie.
  • Zmniejszyłem aberrację chromatyczną, która pojawiła się na gałęziach na tle jasnego nieba.

Zdjęcia w lesie są trudne, zwłaszcza jeśli w kadrze znajdują się fragmenty nieba, bo w scenie znajdują się jednocześnie słabo oświetlone pnie drzew i ściółka oraz bardzo jasne niebo (mamy do czynienia z dużą rozpiętością tonalną). Ekspozycja fotografii została ustawiona tak, że zachowane są szczegóły w cieniach, ale w światłach doszło do utraty informacji - obszary nieba straciły niebieski kolor i zmieniły się w białe plamy. Próbowałem odzyskać kolor w czasie obróbki, ale ponieważ zdjęcie jest zapisane w formacie JPG i było wykonane tanim aparatem kompaktowym, niewiele zdziałałem. Jak więc wykonać zdjęcie w takiej sytuacji? Jeśli Twój aparat umożliwia zapis w formacie RAW, warto z niego korzystać - z tych plików można "wyciągnąć" znacznie więcej podczas obróbki (polecam artykuł RAW czy JPG – co jest lepsze i do czego? na blogu fotografiadlaciekawych.pl). Jeśli korzystasz z trybu JPG, sprawdź, czy Twój aparat posiada tryb Auto HDR - po wciśnięciu spustu migawki zostaną wykonane trzy ekspozycje o z różnych parametrach, które aparat połączy w jedno zdjęcie o szerokiej rozpiętości tonalnej. Najbardziej ambitnym polecam wykonywanie zdjęć korzystając z bracketingu i łączenie ich przy pomocy specjalnych programów na komputerze - ta opcja daje największe możliwości, ale jednocześnie wymaga czasu i doświadczenia. Polecam artykuł Jak uzyskać zdjęcia z żywymi kolorami (HDR) w portalu chip.pl.

Dawid: Mam jeszcze dwa pytania. Po pierwsze - w jaki sposób można rozjaśnić albo ściemnić tylko fragment obrazu? Po drugie - nie już ma takiej jakby małej mgiełki na zdjęciu, jak to zrobiłeś?

Program Lightroom 4, który jest moim głównym narzędziem do obróbki zdjęć, posiada narzędzie pędzel korygujący (ang. adjustment brush). Za jego pomocą można dokonać edycji fragmentu zdjęcia (zmienić jasność, kontrast, nasycenie, temperaturę barwową itd.) - wystarczy go tym pędzlem "pomalować". Świetnie ilustruje to film instruktażowy na stronie Adobe. Co do drugiego pytania - zwiększyłem kontrast zdjęcia: biel zrobiła się jaśniejsza, czerń ciemniejsza i "mgiełka" zniknęła. Użyłem też narzędzia korygującego kontrast lokalny (ang. Clarity) - tu również polecam film na stronie Adobe.

Na koniec dodam, że spróbowałbym zrobić to zdjęcie, gdy w lesie panuje lekka mgła - to dałoby świetny klimat. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie zawsze można czekać 3 dni na mgłę... ;)

Dawid4-Crepes-con-la-Nutella-edCzas ekspozycji 1/20s, przysłona f/3,2, ISO 400, aparat Panasonic Lumix DMC-FZ100. Autor zdjęcia: Dawid Skalec, licencja CC BY-SA 3.0. Wersja po obróbce.

Dawid: To zdjęcie zrobione przed pora deseru. Na zdjęciu widoczne jest kilka mini naleśnikow nadzianych Nutellą i rozpuszczoną czarną czekoladą. Zdjęcie zrobione aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ100.

Co mi się podoba:

  • Przede wszystkim pyszny obiekt - ślinka mi cieknie na sam widok. ;)
  • Fajnie rozmyte tło, nie przeszkadza nie rozprasza.
  • Rozsypany na talerzu cukier puder dodaje smaczku.

Co poprawiłem:

  • W zasadzie niewiele tu jest do zrobienia, dodałem tylko trochę kontrastu i nieco przyciemniłem tło, by skierować wzrok na główny obiekt.

Dawid5-Abstract-photography-edCzas ekspozycji 1/125s, przysłona f/2,6, ISO 50, telefon komórkowy Samsung Galaxy Ace. Autor zdjęcia: Dawid Skalec, licencja CC BY-SA 3.0. Wersja po obróbce.

Dawid: Na zdjęciu widoczna jest szklanka wypełniona do połowy wodą, stojąca na drewnianym stole. Niebieski kolor dodałem przez komórkę. Zdjęcie zrobione 14 lipca o 16 telefonem Samsung Galaxy Ace.

Co mi się podoba:

  • Bardzo fajny przykład fotografii abstrakcyjnej - w życiu bym się nie domyślił, że to szklanka. ;)
  • Doskonale pokazuje, że sprzęt nie jest najważniejszy. Świetne zdjęcie można zrobić nawet komórką, wystarczy dobry pomysł. :)

Co poprawiłem:

  • Właściwie nie ma tu co poprawiać, jedynie minimalnie podciągnąłem kontrast.

Dawid6-Chiesa-di-san-Domenico-a-Perugia-2-edCzas ekspozycji 1/1600s, przysłona f/4,0, ISO 400, aparat Panasonic Lumix DMC-FZ100. Autor zdjęcia: Dawid Skalec, licencja CC BY-SA 3.0. Wersja po obróbce.

Dawid: Na koniec mam jeszcze pytanie dotyczące tej panoramy - co zrobić, żeby wyglądała bardziej atrakcyjnie? Czytałem, że przy takich zdjęciach trzeba zachować następujące proporcje: 2/3 obrazu to niebo, a 1/3 to pejzaż.

To fajny kadr, a góra w tle dodaje zdjęciu przestrzeni. Zasada ujmowania horyzontu w 2/3 wysokości kadru sprawdza się, gdy niebo ma interesujący wygląd - fotografujemy wschód lub zachód słońca, są ciekawe chmury itd. W przypadku tego zdjęcia lepiej wygląda mniejszy kawałek nieba, co uwypukla pierwszy plan.

Co zmieniłem:

  • Wyprostowałem kadr (był przekrzywiony w lewo).
  • Przyciąłem niebo, tak by bardziej zaakcentować budynki na pierwszym planie.
  • Zwiększyłem nieco wyrazistość drugiego planu.
  • Zwiększyłem kontrast.
  • Dodałem winietę.

Dawid: Dziękuję za rozmowę. Dużo sie dzisiaj nauczyłem: od techniki robienia zdjęć do ich obróbki. Twoje rady były dla mnie bardzo cenne i pomogą mi robić zdjęcia z większą świadomością. Przede mną dużo pracy. Jeszcze raz dziękuje i życzę Ci wielu fotograficznych sukcesów!

Adam: Cieszę się, że mogłem Ci pomóc. Gratuluję fajnych zdjęć i życzę dalszego rozwoju w dziedzinie fotografii i obróbki.

Na koniec prezentuję jeszcze galerię ze wszystkimi omówionymi dzisiaj zdjęciami - w wersji oryginalnej i po obrobieniu.

Jeśli ktoś z Was chciałby, żebym przejrzał i omówił jego zdjęcia, zapraszam do kontaktu. :)

Zapisz się na newsletter, a otrzymasz za darmo ebook "10 sposobów na robienie lepszych zdjęć".
Please wait

Reklama