Shuttout - polski serwis konkursów fotograficznych

Shuttout - polski serwis konkursów fotograficznych
25 Maj
2015

Pod koniec kwietnia na stronie PolakPotrafi.pl ruszyła zbiórka funduszy na projekt Shuttout. To nowy serwis społecznościowych konkursów fotograficznych, którego system rywalizacji ma umożliwiać entuzjastom robienia zdjęć rozwój i zarabianie pieniędzy.

Idea

Shuttout to miejsce dla ludzi, którzy lubią robić zdjęcia i się nimi dzielić. Dzięki temu serwisowi będą mogli rywalizować oraz wygrywać pieniądze, a udział w dyskusjach pomoże rozwijać wiedzę fotograficzną. Idea jest następująca: uczestnicy konkursu wpłacają symboliczne wpisowe, które dodaje się się do puli nagród. Im więcej ludzi weźmie udział w danym konkursie, tym większa kwota do wygrania. Można to w pewnym sensie odnieść do loterii pieniężnych typu Lotto - każdy gracz płaci niewiele, ale suma robi się olbrzymia.

"Tradycyjne konkursy fotograficzne nie przyciągają przeciętnego fana fotografii" - mówi pomysłodawca Shuttout, Mateusz Chłodnicki. - "Coś, co ma znaczenie dla profesjonalistów, czyli jury złożone z zawodowych fotografów, dla amatorów jest barierą wejścia. Nie czują się oni na siłach, żeby konkurować z innymi, bo uważają, że profesjonalne jury nie wybierze ich amatorskiego zdjęcia. Nawet, jeśli zrobiło ono olbrzymie wrażenie na znajomych. I tu jest główny problem".

W przypadku Shuttout wybór najlepszych prac zostanie powierzony społeczności pasjonatów fotografii. Przyjęto zasadę, że biorąc udział w głosowaniu trzeba wytypować nie jedno, a trzy najlepsze zdjęcia. Ma to wyeliminować sytuacje, w których osoby z większą liczbą znajomych uzyskują więcej głosów, a jednocześnie pomoże pozbyć się problemu "żebrolajków", znanego z konkursów na Facebooku. W ramach konkursów nagradzani będą też najbardziej aktywni uczestnicy dzielący się swoją wiedzą i użytecznymi wskazówkami w komentarzach.

A więc jak to będzie wyglądać w praktyce? Na główną nagrodę przypada 50% puli pieniędzy z opłat wpisowych. Jeśli w konkursie weźmie udział 100 osób i każda wpłaci wpisowe po 5$, to główna nagroda wyniesie 250$. Dodatkowo organizator konkursu otrzyma 50$. Pozostała kwota zostaje w serwisie na obsługę, marketing i rozwój. Warto zaznaczyć, że kwoty są podawane w dolarach, bo twórca serwisu zakłada jego globalny zasięg.

Ciekawym elementem jest możliwość przeprowadzania własnych konkursów. Twórca wybiera temat i warunki, następnie zaprasza uczestników, a na jego konto trafia 10% z puli wpisowego. Mateusz Chłodnicki mówi, że jest to pionierskie rozwiązanie, którego dotychczas nie ma w internecie - nie tylko w Polsce, ale na świecie. Shuttout może stać się także ciekawym narzędziem do promocji firm, które mogą tworzyć konkursy zachęcające użytkowników do kreatywnego fotografowania ich produktów.

Poza tym autor Shuttout chciałby umożliwić zamawianie wydruków zwycięskich zdjęć. Nagrodzona osoba nie tylko zarobi pieniądze, ale też otrzyma informację, w którym miejscu globu znajdują się jego prace - w Paryżu, Londynie, czy Nowym Jorku. Dla fotografa amatora może to być niesamowitym wyróżnienie, a Shuttout może w ten sposób zaistnieć w milionach domów na całym świecie.

Crowdfunding

Crowdfunding to coraz bardziej popularna forma finansowania projektów przez społeczność. Twórca ustala budżet, a osoby zainteresowane wsparciem dokonują drobnych, jednorazowych wpłat. Szeroki zasięg internetu pozwala na łatwe informowanie o projektach i tworzenie wokół nich społeczności. Właśnie w ten sposób są gromadzone środki na serwis Shuttout.

Zbiórka ruszyła pod koniec kwietnia na stronie PolakPotrafi.pl. W ciągu 4 tygodni 212 osób wpłaciło w sumie 31.625 zł. Budżet w wersji minimum wynosił 30.000 zł - to pozwoli na stworzenie podstawowej wersji serwisu Shuttout, która wystartuje we wrześniu 2015. Jednak akcja trwa jeszcze 17 dni, w ciągu których można nadal wspierać projekt. Jeśli suma przekroczy 36.000 zł, zostanie stworzona wersja mobilna serwisu, pozwalająca na wygodny udział w konkursach i głosowanie z poziomu telefonu czy tabletu. Natomiast w przypadku zebrania 45.000 zł zostanie wdrożony plan grywalizacji - użytkownicy będą mogli zbierać punkty doświadczenia, osiągać kolejne poziomy i odblokowywać specjalne funkcjonalności. Każdy będzie mógł wybrać ulubiony rodzaj fotografii, np. pejzaże, portrety czy zdjęcia sportowe i próbować osiągnąć w niej mistrzostwo.

Shuttout Polak Potrafi plZbiórka funduszy na serwis Shuttout w portalu PolakPotrafi.pl. Ty też możesz wspomóc tę akcję. :)

Pomysłodawcą serwisu Shuttout jest Mateusz Chodnicki, przedsiębiorca z 15 letnim doświadczeniem, wcześniej jeden z założycieli wydawnictwa Złote Myśli. Pomysł na Shuttout chodził mu po głowie od ponad 2 lat, ale z różnych względów brakowało na niego środków. Przez niezbyt udane doświadczenia z inwestorami, nie brał pod uwagę tego sposobu pozyskania kapitału. Wreszcie pojawił się pomysł z crowdfundingiem. "To, co tworzymy, jest idealnym przykładem czegoś, co może mieć wpływ na olbrzymią społeczność ludzi, która zyska naprawdę dużo, jeśli ten projekt powstanie" - mówi Chodnicki w wywiadzie zamieszczonym w portalu AkademiaInternetu.pl. - "Koniec końców to właśnie dla użytkowników tworzy się rozwiązania, a nie dla inwestorów. Jeśli chcemy mieć wolność tworzenia, możliwość szybkiego reagowania, bycia elastycznym i nie ograniczonym kimś »z góry«, to zdecydowanie jest to dobry wybór."

Z crowfundingiem jest związana też inna istotna rzecz - chodzi o możliwość przetestowania pomysłu na biznes oraz otrzymania szerokiego feedbacku jeszcze przed premierą. Dzięki uruchomieniu platformy demonstracyjnej fundatorzy widzą, na jakim etapie jest projekt i mają pewność, że stojące za nim osoby są w stanie spełnić składane obietnice. Twórcy z kolei dowiadują się, czego oczekują osoby z ich grupy docelowej i jakie poprawki wprowadzać. Jeśli doda się do tego odpowiednio prowadzony marketing, można zbudować szerokie grono odbiorców zanim serwis wystartuje.

"Wierzę, że wiele osób nas wesprze" - mówi Chodnicki. - "Bo dlaczego Polacy nie mieliby wesprzeć innych Polaków, którzy pokazują, że warto myśleć i działać ambitnie, tworzyć rzeczy, które wnoszą wartość w życie innych ludzi i potrafią myśleć na olbrzymią skalę, inspirując innych do tego samego?" 

Konkursy

W chwili obecnej dostępna jest wersja demo serwisu Shuttout, na której zostały uruchomione pierwsze testowe konkursy. Dotychczas odbyły się cztery: "Kot czy pies", "Odbicia - światy równoległe", "Wakacje marzeń" i "Miasto, które kocham". Zasady są następujące: w pierwszym tygodniu uczestnicy zgłaszają swoje zdjęcia, a w drugim odbywa się głosowanie wyłaniające zwycięzców. W ramach testów uczestnictwo jest darmowe, a nagrody stanowią koszulki z logiem Shuttout.

Odbicia kosciol mariackiWieża Kościoła Mariackiego w Krakowie - zwycięska fotografia w konkursie "Odbicia - światy równoległe". Autorka: Karolina Anna Łuszcz, źródło: shuttout.com

Dzisiaj rusza kolejny konkurs Shuttout "Małe jest piękne", nad którym obejmuję patronat jako autor bloga ZatrzymujeCzas.pl - więcej informacji można znaleźć w tym tekście. Dodatkową nagrodą będzie wywiad ze zwycięzcą, który zamieszczę na blogu w dziale Rozmowy.

Myślę, że serwis Shuttout może być ciekawą alternatywą dla Facebooka czy Flickra. Jest on tworzony z myślą o fotoamatorach, którzy dotychczas nie zarabiali na zdjęciach. Często zdarza się, że poziom ich fotografii jest bardzo wysoki - potwierdzają to liczne lajki i komentarze. Shuttout daje możliwość, by w ramach dobrej zabawy te lajki zamienić na pieniądze, a dodatkowo zostać zauważonym i budować swoją markę. Polecam.

Adam Kliczek